Statut ZS-P w Michalowie
Załącznik nr 1 do Uchwały Rady Pedagogicznej
Nr 4/2021/2022 z dnia 30 września 2021 r.
Statut Szkoły Podstawowej w Michalowie
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Niniejszy Statut opracowany został na podstawie:
- Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r.,
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989r. (Dz. U. z 1991 NR 120, poz. 526 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018r., poz. 1457,1560,1669,2245oraz 2019 poz. 730 z późniejszymi zmianami),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie „zasad techniki prawodawczej” ( tekst ujednolicony Dz. U. z 2016r. poz. 283),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018r. poz.996,1000,1290,1669,2245, oraz 2019 534,730 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.60 z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017r., poz. 1646),
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017r., poz.1656),
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017r., poz. 1643)
- Rozporządzenie MEN w sprawie podstaw programowych wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego z 26 lipca 2018r. (Dz. U. z 2018r., poz. 1679),
- Rozporządzenia MEN z dnia 25 maja 2018r. w sprawie organizacji przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ( Dz. U. z 2018r. poz. 1055)
- Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych, społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2018r., poz. 1485),
- Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r., poz.325),
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019r., poz.373),
- Rozporządzenie MEN podpisane 28 lutego 2019r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz. U. z 2019r., poz.502),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 poz. 493)
§ 2
- Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- Zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkolno-Przedszkolny w Michalowie,
- Szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Michalowie,
- Placówce - rozumie się przez to wszystkie podmioty wchodzące w skład Zespołu,
- Szkole Podstawowej - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Michalowie,
- Statucie - należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej Michalowie,
- Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Zespole,
- Uczniach – należy przez to rozumieć uczniów szkoły podstawowej,
- Rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców także prawnych opiekunów oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem – uczniem Szkoły Podstawowej w Michalowie,
- Wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w szkole,
- Nauczycielach – należy przez to rozumieć pracowników pedagogicznych Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Michalowie.
- Organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Gminę Rachanie.
- Organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Lubelskiego Kuratora Oświaty.
§ 3
- Nazwa Zespołu zawiera:
- Siedzibę Zespołu: budynek położony w Michalowie nr 117, gmina Rachanie,
- Nazwę szkół wchodzących w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Michalowie tj.: Szkoła Podstawowa w Michalowie , Przedszkole Samorządowe w Michalowie.
- Nazwa Szkoły jest używana w pełnym brzmieniu: Zespół Szkolno- Przedszkolny w Michalowie.
- Na pieczęciach i stemplach używana jest nazwa: Zespół Szkolno- Przedszkolny w Michalowie.
- Mogą być stosowane skróty: ZSP Michalów.
- Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Rachanie.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Lubelski Kurator Oświaty.
- Szkoła jest jednostką organizacyjną Gminy Rachanie działającą w formie jednostki budżetowej.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Szkoły regulują odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 4.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie, prowadząc działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.
- Celami i zadaniami Szkoły w szczególności są:
- zapewnienie bezpłatnego nauczania w zakresie realizacji szkolnych planów nauczania;
- zatrudnianie nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- realizowanie programów nauczania w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego;
- realizowanie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów;
- umożliwianie zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz do dalszego kształcenia;
- kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego szeroko pojętemu rozwojowi ucznia;
- wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego wszechstronnego rozwoju ucznia z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych, a w przypadku uczniów niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności;
- umożliwianie podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej, etnicznej i religijnej;
- zapewnienia odpowiedniej bazy dydaktycznej;
- wykazywanie troski o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- zapewnienie edukacji na temat zagrożeń związanych z uzależnieniami oraz zjawiska cyberprzemocy.
- Działalność dydaktyczno-wychowawcza szkoły w razie konieczności czasowego ograniczenia jej funkcjonowania w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, organizowana może być w formie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub w inny sposób realizacji tych zajęć.
§5.
- Szkoła realizuje powyższe cele i zadania w szczególności poprzez:
- innowacyjny i nowatorski proces nauczania, udział w konkursach przedmiotowych oraz uczestnictwo w życiu społeczno-kulturalnym;
- realizowanie Programu wychowawczo-profilaktycznego, programów autorskich nauczycieli;
- systematyczne diagnozowanie zachowań uczniów;
- poszanowanie indywidualności uczniów i ich praw;
- rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień uczniów;
- wspieranie uczniów mających trudności w nauce;
- rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu;
- upowszechnianie tolerancji światopoglądowej i wolności sumienia;
- rozwijanie wrażliwości moralnej, poczucia sprawiedliwości, szacunku dla drugiego człowieka;
- budzenie szacunku do pracy m. in. poprzez zorganizowaną pracę na rzecz Szkoły i środowiska;
- budzenie poczucia więzi z rówieśnikami, rodziną, środowiskiem;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej uczniów oraz aktywności twórczej;
- wdrażanie samodyscypliny i punktualności;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności;
- rozwijanie samorządności;
- naukę praworządności i demokracji;
- rozwijanie miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata;
- naukę szacunku dla wspólnego i cudzego mienia;
- rozwijanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej, poprzez promowanie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli;
- współpracę ze środowiskiem lokalnym w celu zapobiegania, łagodzenia i zwalczania wśród młodzieży patologii i agresji;
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków podczas pobytu w Szkole oraz w trakcie wycieczek i innych imprez;
- wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- prowadzenie zajęć dodatkowych wynikających z bieżących potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;
- organizowanie zajęć nauki religii i etyki;
- W szkole realizowany jest Program wychowawczo-profilaktyczny, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska, opracowany przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb m.in. poprzez organizowanie zajęć świetlicowych.
- Szkoła wspiera uczniów uzdolnionych m.in. przez organizowanie indywidualnego programu lub toku nauczania, zajęć pozalekcyjnych, a także umożliwianie uczniom udziału w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych.
- Szkoła wspiera uczniów rozpoczynających naukę, a także uczniów mających trudności z nauką, posiadających opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej m.in. poprzez organizowanie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, indywidualnego nauczania oraz dostosowanie wymagań szkolnych do możliwości uczniów.
- Zakres i rodzaj zajęć pozalekcyjnych ustala corocznie Dyrektor z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz możliwości organizacyjnych Szkoły.
- Szczegółowe zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole oraz zasady współdziałania Szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY
§ 6.
Organami Szkoły są:
- Dyrektor Szkoły;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Samorząd Uczniowski;
§7.
- Dyrektor realizuje zadania określone w ustawie w oparciu o współpracę z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, organem sprawującym nadzór pedagogiczny i organem prowadzącym.
- Dyrektor Szkoły:
- kieruje jej bieżącą działalnością;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
- reprezentuje Szkołę na zewnątrz;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole pracowników i wykonuje czynności z zakresu prawa pracy.
- Dyrektor podejmuje decyzje na podstawie:
- pełnomocnictwa udzielonego mu przez Wójta Gminy Rachanie;
- obowiązujących przepisów prawa.
- Do zadań Dyrektora Szkoły należy w szczególności.:
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Szkole, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza jego siedzibą;
- opracowywanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, przedstawianie go Radzie Pedagogicznej i rodzicom;
- przedstawianie przed zakończeniem roku szkolnego Radzie Pedagogicznej i informacji o realizacji planu nadzoru pedagogicznego;
- opracowywanie rocznych planów pracy;
- przygotowywanie projektu arkusza organizacyjnego;
- ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy;
- gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny;
- przygotowywanie i prowadzenie zebrań Rady Pedagogicznej, realizacja jej uchwał oraz wstrzymywanie ich wykonania, jeśli są niezgodne z przepisami prawnymi;
- ustalanie przydziałów zadań pracownikom;
- zarządzanie finansami i majątkiem Szkoły;
- współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę Szkoły;
- prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji Szkoły;
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;
- sprawowanie nadzoru nad kształceniem z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia;
- podejmowanie działań zapewniających szkole wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do potrzeb i służące rozwojowi szkoły;
- ustalenie i egzekwowanie przestrzegania procedur dotyczących bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych;
- kontrolowanie poprawności uzupełniania dziennika elektronicznego.
- Dyrektor Szkoły podejmuje ostateczną decyzję w sprawie klasyfikowania i promowania uczniów w sytuacji, gdy uchwały w tej kwestii nie podejmie Rada Pedagogiczna.
§ 8.
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Szkoły.
- Rada Pedagogiczna realizuje zadania wynikające z ustawy oraz celów kształcenia, wychowania i opieki.
- Szczegółowe zadania oraz tryb pracy rady określa Regulamin Rady Pedagogicznej .
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Michalowie.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące Rady Pedagogicznej określa ustawa.
§9.
- Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do Szkoły wspierającą działalność statutową Szkoły.
- Szczegółowe zadania oraz tryb wyboru jej członków oraz tryb pracy określa Regulamin Rady Rodziców.
- Skład oraz kompetencje Rady Rodziców określa ustawa.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
§ 10.
- W Szkole działa Samorząd Uczniowski.
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem.
- Kompetencje Samorządu Uczniowskiego określa ustawa.
§ 11.
- W Szkole działa Wolontariat.
- Do Wolontariatu zgłaszani są uczniowie na podstawie pisemnej deklaracji.
3. Nad Wolontariatem opiekę sprawuje nauczyciel zatrudniony w Szkole.
4. Dyrektor Szkoły wspiera działalność woluntarystyczną organizowaną w szkole poprzez zapewnienie:
- warunków lokalowych;
- zgodę na przeprowadzanie inicjatyw woluntarystycznych na terenie szkoły.
- Aktywna postawa wolontariusza wpływa na ocenę zachowania.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Wolontariatu określa Regulamin Wolontariatu.
- Regulamin Wolontariatu nie może być sprzeczny ze Statutem.
§ 12.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Organy współdziałają ze sobą w szczególności poprzez:
- wymianę informacji;
- opiniowanie;
- wnioskowanie;
- podejmowanie uchwał;
- podejmowanie wspólnych działań.
- Przepływ informacji pomiędzy organami Szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach odbywa się poprzez:
- spotkania organizowane z inicjatywy Dyrektora z przedstawicielami organów;
- zebrania Rady Pedagogicznej i zaproszonych przedstawicieli innych organów;
- umieszczenie zadań planowanych do realizacji w danym roku szkolnym na tablicy ogłoszeń.
- Współdziałanie organów ma na celu tworzenie jak najlepszych warunków rozwoju uczniom oraz podnoszenie poziomu pracy Szkoły.
- Organy Szkoły współpracują ze sobą, promując działalność Szkoły.
- Sprawy sporne pomiędzy organami Szkoły rozstrzygane są na wspólnym posiedzeniu zwołanym przez Dyrektora. W celu rozwiązywania zaistniałych konfliktów Dyrektor może powołać komisję składającą się z przedstawicieli zainteresowanych stron.
- W przypadku nieosiągnięcia porozumienia lub nierozstrzygnięcia sporu, organ Szkoły może wystąpić z wnioskiem o rozwiązanie konfliktu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zgodnie z podziałem kompetencji określonych w ustawie.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 13.
- Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych oraz przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia.
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza.
- Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły Podstawowej w Michalowie opracowany przez Dyrektora.
- W Szkole obowiązuje Regulamin zasad przebywania na terenie szkoły i obiektach przyszkolnych.
- W Szkole opracowane są zasady korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych.
- W Szkole funkcjonuje Procedura postępowania z ofiarami/ sprawcami przemocy w tym cyberprzemocy.
- W Szkole funkcjonują Procedury dotyczące bezpieczeństwa w okresie pandemii COVID-19.
- Proces dydaktyczno- wychowawczo i opiekuńczy Szkoły dokumentowany jest w formie dziennika elektronicznego; zasady zawarte są w Regulaminie korzystania z dziennika elektronicznego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Michalowie
§ 14.
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
- Cykl kształcenia w szkole podstawowej trwa 8 lat.
- Liczba uczniów w oddziale kl. I-III szkoły podstawowej wynosi nie więcej niż 25.
§ 15.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności Dyrektor umożliwi wychowawcy prowadzenie oddziału przez cały etap kształcenia: w klasach I-III i/lub klasach IV-VIII.
- Formy realizowania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły.
- Wychowawca klasy jest odpowiedzialny za prowadzenie dziennika elektronicznego zgodnie z zapisem Regulaminu korzystania z dziennika elektronicznego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Michalowie.
§16.
- Organizację stałych, obowiązkowych oraz nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- W klasach IV-VIII podstawową formą pracy są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
- W szczególnych przypadkach zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, gimnastyka korekcyjna, język obcy nowożytny, informatyka i wychowanie fizyczne mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
- Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem lub za jego zgodą - z poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą).
§ 17.
- Szkoła zapewnia uczniom opiekę i pełne bezpieczeństwo pod względem fizycznym i psychicznym w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na terenie oraz poza terenem Szkoły.
- W trakcie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pozalekcyjnych i imprez szkolnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczycie prowadzący zajęcia. Zobowiązany jest on do niezwłocznego poinformowania Dyrektora o każdym wypadku, mającym miejsce podczas zajęć.
- Podczas zajęć poza terenem Szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych - kierownik wycieczki wraz z opiekunami zgodnie z Regulaminem wycieczek.
- Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów przed rozpoczęciem swoich zajęć, w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach według ustalanego harmonogramu.
- Nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżury w obiektach sportowych.
- Nauczyciele uczący w klasach I-III zapewniają ciągłą opiekę nad uczniami swojego oddziału podczas ich planowego pobytu w Szkole.
- Za nieobecnego nauczyciela dyżur pełni nauczyciel pełniący zastępstwo.
- W swoim zakresie czynności, każdy pracownik Szkoły posiada szczegółowy zapis o zakresie odpowiedzialności związanej z określonym stanowiskiem pracy.
- W Szkole nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
- Pracownik Szkoły, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadza fachową pomoc medyczną i w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy.
- W przypadku złego samopoczucia ucznia jest powiadamiany jego rodzic. Uczeń pozostaje pod opieką pracowników Szkoły do czasu przybycia po niego rodzica.
- Podczas lekcji i przerw uczniowie nie mogą opuszczać terenu Szkoły.
§ 18.
- W Szkole funkcjonuje biblioteka szkolna.
- Biblioteka jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Biblioteka jest czynna zgodnie z harmonogramem. Godziny pracy biblioteki ustala Dyrektor, dostosowując je do tygodniowego rozkładu zajęć w sposób umożliwiający dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej określa Regulamin biblioteki.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Szkoły.
- Status użytkownika biblioteki potwierdza karta biblioteczna.
- Do zadań bibliotekarza należy:
- opracowywanie regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni;
- udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- prowadzenie katalogu rzeczowego, alfabetycznego i tytułowego;
- prowadzenie ewidencji użytkowników;
- określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowanie konkursów czytelniczych;
- podejmowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną;
- przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas;
- prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej w formie lekcji bibliotecznych;
- zakup i oprawa książek;
- współpraca z uczniami, nauczycielami i rodzicami;
- współpraca z innymi bibliotekami.
§ 19.
- Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Szkole ze względu na czas pracy rodziców, organizację dojazdu do Szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, organizuje się świetlicę szkolną.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych.
- Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
- Świetlica posiada własne pomieszczenia i sprzęt niezbędny do realizacji zadań; może również korzystać z innych pomieszczeń szkolnych i ich sprzętu oraz obiektów sportowych.
- Godziny pracy świetlicy są dostosowane do potrzeb środowiska.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania świetlicy określa Regulamin świetlicy.
§20.
- W Szkole funkcjonuje stołówka szkolna.
- Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia obiadów w higienicznych warunkach, w stołówce szkolnej.
- Obiady przygotowuje i wydaje kuchnia szkolna.
- Stołówka szkolna funkcjonuje na zasadach określonych w Regulaminie stołówki szkolnej opracowanym przez Dyrektora Szkoły
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
§21.
- Zasady zatrudniania pracowników Szkoły określają odrębne przepisy.
- Liczbę pracowników Szkoły ustala Dyrektor w oparciu o zatwierdzony przez organ prowadzący arkusz organizacyjny.
- Szczegółowe zakresy obowiązków dla poszczególnych pracowników Szkoły określa Dyrektor.
§22.
- Do ogólnego zakresu zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych uczniów oraz dokumentowanie tych obserwacji;
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
- bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie uczniów;
- przygotowywanie szczegółowych kryteriów oceniania nauczanego przedmiotu;
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w Szkole i poza jej terenem w czasie wycieczek, dyżurów, itp.;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną, zdrowotną itp.;
- planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- troska o estetykę pomieszczeń;
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń uczniów;
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania uczniów z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z zrealizowanego programu nauczania i uzyskiwania informacji dotyczących danego ucznia, jego zachowania i rozwoju;
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- realizacja zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących;
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno - sportowym;
- znajomość i przestrzeganie przepisów ogólnych obowiązujących w Szkole oraz przepisów BHP i ppoż., obowiązków wynikających z zakresu zajmowanego stanowiska lub dotyczących wykonywanej pracy;
- realizacja wszystkich zadań zleconych przez Dyrektora, wynikających z bieżącej działalności Szkoły;
- dokumentowanie przebiegu procesu dydaktycznego w ramach przedmiotu zgodnie Regulaminem korzystania z dziennika elektronicznego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Michalowie.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich uczniów i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci;
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci.
- włączenia ich w działalność Szkoły.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo- oświatowych.
- W szkole jest utworzone stanowisko pedagoga szkolnego, którego zadania obejmują:
- współpracę z wychowawcami, nauczycielami w podejmowaniu działań o charakterze profilaktycznym;
- analizę dokumentacji uczniów;
- kierowanie uczniów z problemami do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej;
- prowadzenie indywidualnych rozmów z wychowawcami, uczniami i rodzicami;
- współpracę z rodzicami, włączając ich w rozwiązywanie problemów wychowawczych;
- otaczanie opieką uczniów z rodzin o niskim statusie materialnym, niewydolnych wychowawczo;
- współpracę z instytucjami i organizacjami podejmującymi działania na rzecz dzieci i rodzin;
- informowanie Radę Pedagogiczną o podejmowanych działaniach wychowawczych i profilaktycznych;
- prowadzenia zajęcia z uczniami.
- Pedagog szkolny ma dostęp do dokumentacji elektronicznej prowadzonej przez wychowawców i innych nauczycieli.
§ 23.
- W Szkole powołane są zespoły zadaniowe:
- zespół wychowawczy;
- zespół ds. ewaluacji;
- zespół ds. promocji Szkoły;
- zespół ds. aktualizacji Statutu;
- zespół ds. aktualizacji regulaminów.
- Do pracy w zespole powoływani są nauczyciele na pierwszym posiedzeniu Rady Pedagogicznej rozpoczynającym kolejny rok szkolny.
- Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespoły przedmiotowe.
- Pracą zespołu przedmiotowego kieruje jego przewodniczący powoływany przez Dyrektora, na wniosek zespołu.
- Zespół przedmiotowy realizuje własne cele i zadania określone w planie pracy sporządzonym na dany rok szkolny, zgodnie z założeniami planu pracy Szkoły.
- Do zadań zespołu przedmiotowego należy m.in.:
- opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć;
- stymulowanie rozwoju uczniów;
- opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania;
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 24.
- W celu prawidłowego funkcjonowania Szkoły zatrudnia się pracowników administracji
i obsługi.
- Do ogólnego zakresu zadań pracowników administracji i obsługi należy:
- znajomość i przestrzeganie przepisów ogólnych obowiązujących w Szkole oraz przepisów BHP i ppoż., obowiązków wynikających z zakresu zajmowanego stanowiska lub dotyczących wykonywanej pracy;
- przestrzeganie obowiązujących norm prawnych i społecznych zasad porządkowych oraz poleceń i wymagań stawianych przez Dyrektora;
- sumienne i terminowe wykonywanie zadań;
- zachowanie drogi służbowej przy wykonywaniu zleconych zadań;
- przestrzeganie zasad dobrego współżycia oraz dbałość o właściwe stosunki międzyludzkie w środowisku pracy;
- wnikliwe, bezstronne i uprzejme obsługiwanie interesantów;
- podnoszenie kwalifikacji drogą samokształcenia;
- udzielanie uczniom pomocy na terenie należącym do Szkoły w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa.
ROZDZIAŁ VI
RODZICE
§ 25.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko oraz określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Współpraca Szkoły z rodzicami odbywa się poprzez indywidualne konsultacje, zebrania klasowe, zebrania ogólne oraz zebrania Rady Rodziców.
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w Szkole na podstawie harmonogramu opracowanego na początku danego roku szkolnego, a także na wniosek rodziców lub nauczycieli.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem nauczania oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju Szkoły i planów pracy w danym oddziale;
- opracowania Programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- składania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy Szkoły;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Szkoły organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo - Radę Rodziców.
- Rodzice mają obowiązek zapoznać się z Regulaminem korzystania
z dziennika elektronicznego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
w Michalowie.
ROZDZIAŁ VII
UCZNIOWIE SZKOŁY; PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
§ 26.
1. Uczeń ma prawo w szczególności do:
- uczestnictwa we wszystkich zajęciach lekcyjnych i zajęciach pozalekcyjnych oraz do indywidualnego toku i programu nauczania;
- zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami, w tym z wymogami stosowanego w szkole systemu oceniania;
- jawnej, obiektywnej, umotywowanej oceny;
- właściwie zorganizowanych procesów kształcenia, wypoczynku i zadawania prac domowych zgodnych z zasadami higieny pracy umysłowej;
- wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania wyjaśnień i odpowiedzi;
- uczestnictwa w pracach Samorządu Uczniowskiego;
- angażowania się w ramach pracy Wolontariatu;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- reprezentowania Szkoły w konkursach i zawodach;
- swobodnego wyrażania opinii we wszystkich sprawach, jeśli nie narusza tym dóbr innych osób;
- swobodnego rozwoju swojej osobowości;
- ochrony prywatności życia osobistego i rodzinnego;
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- przedstawiania wychowawcy klasy, Dyrektorowi i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskiwania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień;
- pomocy socjalnej;
- poszanowania przekonań religijnych;
- poszanowania swej godności i nietykalności osobistej;
- wglądu własnych ocen, frekwencji udokumentowanej w dzienniku elektronicznym.
- W przypadku nierespektowania wyżej wymienionych praw, uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemne zgłoszenie do Dyrektor, wychowawcy, pedagoga szkolnego, a w razie potrzeby do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny. W każdym przypadku takiego zgłoszenia uczeń i jego rodzice powinni uzyskać pisemną odpowiedź uzasadniającą przyjęte w danej sprawie stanowisko Szkoły, po wysłuchaniu przez rozstrzygającego wszystkich stron sporu.
- Obowiązkiem każdego ucznia jest przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie, a zwłaszcza:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i systematyczne zdobywanie wiedzy;
- wykorzystywanie w pełni czasu przeznaczonego na naukę;
- rzetelne pracowanie nad poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności;
- systematyczne przygotowywanie się do zajęć;
- dopełnianie obowiązku uzupełniania usprawiedliwienia nieobecności od rodzica w ciągu 7 dni od powrotu do Szkoły;
- dbanie o dobre imię Szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji;
- przestrzeganie zasad kultury współżycia społecznego;
- wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego klasowego;
- właściwe zachowanie oraz okazywanie szacunku kolegom, nauczycielom, pracownikom Szkoły poprzez społecznie akceptowane formy;
- dbanie o wspólne dobro, ład i porządek;
- przestrzeganie obowiązujących zaleceń i zarządzeń Dyrektora, Rady Pedagogicznej oraz ustaleń Samorządu Uczniowskiego;
- dbanie o schludny wygląd;
- przestrzeganie zakazu korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas trwania lekcji.
§ 27.
- Uczeń może być nagradzany lub karany.
- Sposób karania dostosowuje się do rodzaju popełnionego przez ucznia wykroczenia.
- W Szkole nie można stosować kar naruszających nietykalność i godność osobistą uczniów.
- Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowanej wobec ucznia karze. Obowiązek ten spełnia wychowawca zainteresowanego ucznia.
- Od nałożonej kary przysługuje odwołanie do Dyrektora.
- Rozstrzygniecie Dyrektora w sprawie jest ostateczne.
§ 28.
1. Ucznia można nagrodzić za:
- rzetelną naukę;
- pracę na rzecz Szkoły;
- pracę na rzecz Wolontariatu;
- wybitne osiągnięcia w nauce;
- wzorowe zachowanie i postawę;
- reprezentowanie Szkoły na zewnątrz poprzez udział w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, akcjach środowiskowych itp.
2. Ustala się następujące nagrody dla uczniów:
- pochwała od wychowawcy w obecności całej klasy;
- pochwała od Dyrektora w obecności całej społeczności szkolnej;
- list pochwalny od wychowawcy lub Dyrektora;
- dyplom;
- nagroda rzeczowa;
- świadectwo z wyróżnieniem;
- wpis do arkusza ocen oraz na świadectwie szkolnym.
§29.
- Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu ustala się następujące kary dla ucznia:
- upomnienie wychowawcy lub innego nauczyciela;
- upomnienie Dyrektora;
- pozbawienie pełnionych w klasie funkcji;
- obniżenie oceny z zachowania;
- pisemne powiadomienie rodziców o zachowaniu ucznia;
- zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych, z wyjątkiem imprez i wycieczek programowych;
- Za zgodą Lubelskiego Kuratora Oświaty uczeń może być także ukarany przeniesieniem do innej szkoły za szczególnie rażące naruszenie obowiązków szkolnych. Zastosowanie tej kary następuje w przypadkach, gdy:
- uczniowi udowodnione zostało popełnienie przestępstwa;
- uczeń w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających uczestniczył w zajęciach organizowanych przez Szkołę;
- zachowanie ucznia stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów oraz uniemożliwia realizowanie celów i zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych szkoły.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY OCENIANIA
§ 30.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości, umiejętności w stosunku do standardów edukacyjnych, a także wymagań wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
- ocenianie bieżące;
- klasyfikowanie śródroczne i roczne;
- przeprowadzanie egzaminów poprawkowych, klasyfikacyjnych oraz sprawdzianu umiejętności i wiadomości.
- Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określają odrębne przepisy.
- Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa Regulamin wewnątrzszkolnego oceniania, uwzględniający obowiązujące przepisy.
ROZDZIAŁ IX
ORGANIZACJA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO
§ 31.
- Doradztwo zawodowe prowadzone w placówce ma na celu umożliwienie uczniowi:
- zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do poznania samego siebie i własnych predyspozycji zawodowych,
- poznanie zawodów i stanowisk pracy, rynku pracy oraz procesów na nim zachodzących i praw nim rządzących,
- właściwe przygotowanie się do roli pracownika, czyli zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z poruszaniem się po rynku pracy,
- poznanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych zgodnych z potrzebami rynku pracy i własnymi predyspozycjami zawodowymi,
- zaplanowanie własnej kariery edukacyjno - zawodowej.
- Doradztwo edukacyjno -zawodowe w Szkole realizowane jest przez wszystkich członków Rady Pedagogicznej, a w szczególności przez wychowawców i pedagoga, przy współpracy rodziców oraz placówek, instytucji i zakładów pracy, np. poradni psychologiczno - pedagogicznych, urzędów pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, przedstawicieli organizacji zrzeszających pracodawców.
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe w Szkole jest realizowane na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb uczniów za pośrednictwem wielu zróżnicowanych działań, np. zajęcia lekcyjne, zajęcia edukacyjne z doradcą zawodowym, warsztaty, wycieczki zawodoznawcze, targi edukacyjne i pracy, spotkania z przedstawicielami zawodów, przedstawicielami szkół i uczelni, absolwentami, praktyki, wolontariat.
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe w Szkole powinno uwzględniać treści związane z:
- poznawaniem różnych zawodów i ścieżek edukacyjnych,
- diagnozowaniem własnych predyspozycji i preferencji zawodowych - zainteresowań, uzdolnień, mocnych i słabych stron, cech osobowości, ograniczeń zdrowotnych itp.
- konfrontowaniem własnych możliwości i osiągnięć z wymaganiami szkół i pracodawców,
- planowaniem własnej kariery edukacyjno - zawodowej,
- analizą potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy,
- radzeniem sobie w sytuacja trudnych związanych z aktywnością zawodową, np. poszukiwanie pierwszego zatrudnienia, bezrobocie, ograniczenia zdrowotne, zmiana zawodu,
- uzyskiwaniem podstawowych i dodatkowych kwalifikacji, również poza systemem oświatowym,
- rozwijaniem umiejętności interpersonalnych i autoprezentacji.
ROZDZIAŁ 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 32.
- Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Szkoła prowadzi własną planowaną gospodarkę finansową i materiałową za którą odpowiedzialny jest Dyrektor.
- Statut Szkoły lub jego nowelizacje uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno –Przedszkolnego w Michlowie, odczytując zebranym pełny jego tekst.
- Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu Statutu.
- Z treścią Statutu Szkoły można zapoznać się w sekretariacie.
- Statut Szkoły Podstawowej w Michalowie wchodzi w życie z dniem 1 września 2021 roku.
Dyrektor: Stanisław Ważny
Informacje
Marek Żółciński
Marek Żółciński